Wednesday 5 December 2012

Sarapan penting

Selamat pagi buat semua warga dunia,hehe...dan tak lupe warga Malaysia,dah breakfast?ok dekat sini saya nak kongsi berakfast ini adalah penting untuk kesihatan

perlindungan terhadap sakit jantung.
Riset menunjukkan, wanita sihat yang melewatkan sarapan selama dua jam memiliki kadar kolesterol buruk LDL lebih tinggi berbanding mereka yang bersarapan semangkuk sereal plus susu di pagi hari.  Zuckerbrot menjelaskan, serat dapat mengikat kolesterol dan mempercepat eksresinya sebelum mencapai pembuluh arteri. Oleh sebab itu pula, penelitian 10 tahun yang dilakukan Harvard Nurses Health menyimpulkan bahwa pengambilan serat tinggi berkaitan dengan penurunan risiko penyakit jantung hingga mencapai 50%. 
bak kata cikgu biologi aku,sape yang tak suke bersarapan,minta maaf cepat2 kat kawan..korang paham,kan?ape maksud cikgu aku..jadi jagalah kesihatan dan pemakanan kerana semua penyakit bermula daripada pemakanan harian kita.

Jika tak sempat makan sarapan di rumah,boleh juga korang bawa bekal sendiri,macam roti yg mempunyai bijirin penuh,kalau nak diet sekalipun jangan lupa untuk bersarapan / alas perut.

Bila korang selalu tidak merasa lapar saat pagi hari, Zuckerbrot menyarankan agar korang menghentikan makan setelah pukul 8 malam hari. Dalam dua atau tiga jam ke depan, jam biologis nafsu makan korang akan berubah.  Setiap bangun pagi hari, korang akan merasa lapar. 

beberapa contoh makanan yg 'popular' untuk sarapan/ breakfast






No comments:

Post a Comment