Thursday 17 July 2014

Hukum Menabur Daun dan Bunga di atas Kubur

Assalamualaikum,salam zohor..Lame aku tinggalkan blog ni.Now i'm back for this.You all need to know.Jangan nak ikut budaya je tau.dan juga jangan mudah terpengaruh dengan "suntikan halus".Utamakan agama dulu,Jom kita sebarkan ilmu yang berfaedah.Belum pun habis Ramadhan dah ada pula yang menyerang amalan umat Islam yang menaburkan bunga atas kubur. Dikata perbuatan tersebut menyerupai Kristian dan Yahudi dan bid'ah sesat.
Nabi Muhammad S.A.W menyarankan agar di atas kuburan diletakkan pelepah kurma sebagaimana dalam sebuah hadits

"Ingatlah, sesungguhnya dua mayat ini sedang diseksa tetapi bukan kerana melakukan dosa besar. Seorang dari padanya diseksa kerana dahulu dia suka membuat fitnah dan seorang lagi diseksa kerana tidak menghindari diri daripada percikan air kencing (istinjak). Kemudian baginda mengambil pelepah kurma yang masih basah lalu dibelahnya menjadi dua. Setelah itu baginda menanam salah satunya pada kubur yang pertama dan yang satu lagi pada kubur yang kedua sambil bersabda: Semoga pelepah ini dapat meringankan seksanya selagi ia belum kering." (Riwayat Bukhari, no: 1378 dan Muslim, no: 292)
 Apa yang seharusnya kita hadiahkan kepada si mati seperti doa, sedekah dan lain-lain lagi adalah ‘min babil asbab’ semata-mata mengharapkan rahmat Allah SWT.Justeru, perbuatan menaburkan bunga sebagai menggantikan pelepah dan ranting basah adalah harus. Bagaimanapun, jika bunga dibeli dengan harga mahal semata-mata untuk melakukan perbuatan itu (menabur bunga-bunga yang dibeli), dibimbangi ia akan jatuh kepada haram disebabkan membazir.
Menyiram air di atas kubur dan meletakkan daun-daunan yang hijau (segar) hukumnya sunnah, khususnya untuk kubur yang baru ditimbun (kubur yang masih baru). Dalam sebuah riwayat, Rasulullah saw memercikkan kuburan puteranya tercinta Ibrahim dengan air dan meletakkan daun-daunan yang segar di atasnya (Riwayat Imam Syafi'i, Nailul Authar : 4/84).
Wallahu'alam.
sekian~
ini saja yang aku dapat kongsikan hari ini.memandangkan minggu depan minggu test untuk pembelajaran aku.Harap2 kalian doakan agar urusan kawan2 dan urusanku dipermudahkan.Terima kasih daun keladi.Ada hari kita jumpa lagi ^_^..Selamat Menunaikan Solat fardhu Zohor.Assalamualaikum


No comments:

Post a Comment